NEDC versus WLTP – waarom auto's straks duurder worden
Sinds september 2017 wordt een nieuwe testmethode gebruikt om de CO2-uitstoot van personenauto’s te meten: de WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Deze test zal stapsgewijs de oude NEDC-test vervangen en zorgt voor grote veranderingen binnen de autowereld. Wat zijn precies de gevolgen van de WLTP? En wanneer gaat het allemaal in? ActivLease is uw auto lease expert en legt het u graag uit.
Wat is WLTP?
De WLTP-test vervangt de verouderde New European Driving Cycle (NEDC), die al sinds de jaren negentig werd gebruikt. Het moet ons een accurater beeld geven van het brandstofverbruik en de emissiewaarden van nieuwe modellen. Ook wordt het gebruikt om de actieradius van elektrische auto’s te berekenen en vergelijken. Meer daarover leest u hier. De WLTP-standaard is in het leven geroepen om de maximale uitstoot te beperken en de ontwikkeling van schonere auto’s te stimuleren. Als voorstander van elektrisch rijden moedigt ActivLease dit initiatief toe.
Het verschil tussen WLTP en NEDC
De WLTP hanteert andere testmethoden dan de NEDC. Vroeger werden abstracte, theoretische rijprofielen gebruikt om het brandstofverbruik te meten, maar voortaan hanteert men een realistischer rijprofiel op basis van werkelijke rijgegevens. Dit geeft een betrouwbaarder beeld van de prestaties op de weg en is een handig, universeel middel om verschillende personenauto’s met elkaar te vergelijken. Hierdoor kunt u beter tot een besluit komen bij het zoeken naar een nieuwe leaseauto. In onderstaand filmpje van RAI Vereniging ziet u hoe de WLTP-testmethode werkt.
De WLTP-testcyclus is langer, strenger en nauwkeuriger in het vaststellen van emissiewaarden en het brandstofverbruik. Vergeleken met de NEDC worden auto’s getest over langere afstanden, een groter aantal rijomstandigheden, hogere snelheden en realistische omgevingstemperaturen. Ook houdt de test rekening met optionele uitrusting die invloed kan hebben op de prestaties van een auto, zoals lichtmetalen velgen of een warmtepomp.
De gevolgen van WLTP
De introductie van de WLTP brengt grote fiscale gevolgen met zich mee. Nieuwe auto’s worden namelijk iets duurder dan voorheen. Door de realistischere meting vallen auto’s in een hogere BPM-schijf en moet u dus meer aanschafbelasting betalen. In sommige gevallen wordt een nieuw model duizenden euro’s duurder en daarmee stijgt ook het leasetarief.
Het voorbeeld hieronder toont de BPM-verhoging bij twee verschillende modellen. Voor een dagelijkse stadsauto zoals de Peugeot 308 SW gaat u ruim 2.000 euro meer BPM betalen. Een BMW X5 met dieselmotor is door de nieuwe emissienormen zelfs 12.000 euro duurder geworden.
|
2017 |
2018 |
||
|
CO2 |
BPM |
CO2 |
BPM |
Peugeot 308 SW |
99 gram/km |
€ 2.023,- |
115 gram/km |
€ 4.440,- |
BMW X5 |
156 gram/km |
€ 10.609,- |
183 gram/km |
€ 22.211,- |
Bekijk meer vergelijkingen op onze blogpagina over de BPM-verhogingen.
Wanneer gaat WLTP in?
De WLTP-test is sinds 1 september 2017 van toepassing op nieuw geïntroduceerde automodellen. Per september 2019 is de WLTP van toepassing op alle nieuw verkochte auto’s, inclusief voorraad modellen. Vanaf dan moeten alle nieuwe auto’s goedgekeurd zijn via de nieuwe testmethode en moeten autofabrikanten hun verbruiks- en emissiewaarden volgens de WLTP-test opgeven.
Hoe voorkom ik dat ik meer ga betalen?
Op zoek naar een nieuwe leaseauto? Dan is het handig om snel te beslissen. Vanaf 1 september 2019 moeten alle nieuw verkochte voertuigen voldoen aan de WLTP-regels, wat zal leiden tot een hogere BPM en aanschafprijs. Lease daarom een nieuwe voorraadauto bij ActivLease als u nog wil profiteren van een gunstige BPM en lage bijtelling. Uw voordeel kan hiermee oplopen tot wel duizenden euro’s. Zorg dat u de BPM-verhoging voor bent en bekijk de voorraadmodellen in onze outlet!
Meer informatie
Wilt u meer informatie over de WLTP, NEDC en de gevolgen voor de BPM? ActivLease denkt graag met u mee. Neem contact op met onze vriendelijke medewerkers of kijk op de site van de RAI Vereniging.