Zien is geloven: de 6 gekste features van de elektrische Mercedes G-Klasse
De elektrische Mercedes G-Klasse debuteert niet onder de naam EQG zoals we hadden verwacht, maar als Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie. Een hele mondvol, maar het is ook een signaal dat het model trouw blijft aan de geest van de klassieke G-Klasse, nu met een elektrische aandrijving. De luxe terreinwagen is officieel gepresenteerd en weer duidelijk ontworpen voor wie een statement wil maken. Bij ActivLease zijn we in de persmap van de elektrische G-Klasse gedoken. We praten u bij over de meest spraakmakende features!
-
Verlichte grille
Waar is de elektrische G-Klasse eigenlijk aan te herkennen? Het uiterlijk van de brute bolide blijft grotendeels hetzelfde, maar er zijn een paar slimme tweaks waarmee de elektrische versie zich van de brandstofversie onderscheidt. Naast de ronde koplampen en hoekige lijnen zijn er stijlvolle air curtains in de wielkasten en een verhoogde motorkap voor betere aerodynamica. De grille komt optioneel in het zwart, en wordt omringd met ledverlichting. En dan is er achterop het voertuig nog een handige opbergbox te vinden voor de laadkabel. Mercedes kan daar ook gewoon een reservewiel monteren voor wie dat liever wil.
-
G-Roar
Niemand rijdt in een Geländewagen om subtiel te arriveren. Maar voor wie toch een soort V8-rijgeluid wil ervaren heeft Mercedes een oplossing bedacht. De G-Roar functie bootst allerlei geluiden na tijdens het instappen, starten en accelereren van de elektrische G-Klasse.
-
Vier(!) elektromotoren
Aan power geen gebrek in de elektrische G-Klasse. Er zijn in totaal vier elektromotoren – voor elk wiel één, die samen een vermogen opleveren van 432 kW (588 pk) met een koppel van 1.164 Nm. Met een sprinttijd van 0-100 km/u in 4,7 seconden laat de elektrische G-Wagon concurrenten in het stof bijten. En dat voor een SUV die ruim 3 ton weegt!
Het gewicht zit hem vooral in de joekel van de batterij die de G 580 EQ met zich meedraagt. Deze heeft een capaciteit van 116 kWh, die goed is voor een actieradius van maximaal 473 km (WLTP). DC-laden kan met 200 kW.
-
G-Turn
De vierwielaandrijving maakt ook een fraai truukje mogelijk dat ongetwijfeld een hit wordt op TikTok. Met de functie G-Turn kan de elektrische offroader uit stilstand om zijn as draaien. Dat is niet bedoeld om sneller uit een parkeergarage te komen – de functie werkt namelijk alleen op een losse of onverharde ondergrond – maar is wel handig bij ruig terrein met weinig ruimte om te manoeuvreren. Daarnaast is er G-Steering, waarmee de draaicirkel wordt verkleind om scherpe bochten makkelijker te maken. In het filmpje hieronder geeft Mercedes een demonstratie:
-
Transparante motorkap
Oké, de motorkap van de elektrische G-Klasse is niet écht transparant. Maar dankzij de camera’s op het voertuig kan deze functie wel een virtueel kijkje geven onder de voorkant. Dit is handig voor het ontwijken van bijvoorbeeld rotsblokken of diepe kuilen. Op de schermen in de auto - Mercedes noemt het de ‘offroad-cockpit’ - kan nog meer handige informatie getoond worden voor wie op avontuur gaat, zoals een kompas, de rijhoogte, bandentemperatuur en actieradius.
-
Vanaf 200.303 euro
We moeten het ook even over het prijskaartje hebben. Want die premium status mag wat kosten. De Mercedes-Benz G 580 is leverbaar vanaf 200.303 euro. U rijdt dan wel gelijk in de speciale Edition One, inclusief nightpakket, 20 inch AMG-velgen, een schuifdak, Burmester audio en allerlei exclusieve designelementen aan de binnen- en buitenkant. We verwachten op den duur meer uitvoeringen, maar daar is nog niets over bekend.
Elektrische Mercedes G-Klasse binnenkort leverbaar via ActivLease
De elektrische Mercedes-Benz G-Klasse is binnenkort leverbaar in Nederland. Zodra de orderboeken openen, kunt u bij ActivLease terecht voor het zakelijk leasen van de G 580 EQ. Neem contact op met onze adviseurs, dan regelen zij voor u een bijpassende financiering voor de elektrische G-Klasse! Ook helpen ze u bij alle aspecten die komen kijken bij het rijden in een elektrische auto, zoals het installeren van een laadpaal.