Waarom een Tesla leasen de overheid juist weinig belastinggeld kost
Veel media en opiniestukken vallen elektrische auto’s aan, met name de duurdere elektrische modellen zoals die van Tesla. Deze zouden het Rijk honderden miljoenen euro’s kosten, maar dat klopt gelukkig niet. Er wordt door de overheid geïnvesteerd in de elektrische omslag en dat kost lang niet zoveel als men beweert. Het levert Nederland juist meer op als u naar de lange termijn kijkt.
Bijtelling is geen subsidie
Zijn Tesla-rijders subsidiegraaiers? Het antwoord is nee! U profiteert inderdaad van een lagere 4% bijtelling maar dat is geen subsidieregeling. U betaalt wel minder belasting over je inkomen, wat u als verlies voor de staatskas kunt zien… als u ervan uitgaat dat alle Tesla-rijders alsnog een leaseauto van 100.000 euro hadden geleased zonder de lage bijtelling.
De conclusie dat de overheid 700 miljoen euro is misgelopen door de subsidies, is gebaseerd op die aanname. De afgelopen 5 jaar zou er dan 28.000 euro per Tesla zijn misgelopen; het verschil tussen 4% en 22% bijtelling met een auto uit dezelfde prijsklasse. Naar aanleiding van vragen door CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt is deze berekening gemaakt.
Een nieuwe groep leaserijders
Hij mist hierdoor echter totaal het punt waardoor de bijtellingsregeling gestart is! Dankzij de vriendelijke bijtelling is een nieuwe groep leaserijders aangeboord, die niet alleen voor een milieuvriendelijke auto kiezen maar ook het draagvlak voor elektrisch rijden in Nederland vergroten. Ze zijn ambassadeurs die de weg effenen en waardoor we nu bijna wekelijks meer laadpunten langs de wegen krijgen, en fabrikanten steeds meer lager geprijsde elektrische modellen durven te introduceren.
Had de 4% bijtelling niet bestaan, dan hadden we minder Tesla-leasers en in plaats daarvan meer leasers van goedkoper geprijsde merken zoals Volkswagen, Opel en Hyundai. Dan wordt het verschil in bijtellingsinkomsten voor de staat al stukken kleiner. Natuurlijk hadden diezelfde bestuurders ook kunnen kiezen voor een privé leaseauto of een occasion.
Betere subsidie voor elektrisch leasen
Het idee dat subsidies en de bijtellingsregeling niet nodig waren voor elektrisch rijden, zijn wij bij ActivLease het absoluut niet mee eens. Deze investeringen hebben de elektrische omslag de afgelopen jaren tot het uiterste versneld. Daar gaan we de komende jaren nog heel veel van profiteren. Het klopt wel dat er ruimte voor verbetering is, want de subsidies kunnen ingewikkeld zijn voor nieuwe elektrische leaserijders. Daarom hebben wij onze vriendelijke medewerkers uitgebreid getraind zodat ze onze bezoekers bij iedere stap van het leaseproces kunnen begeleiden. Ook denken wij mee aan praktische toevoegingen voor elektrische auto’s, zoals de installatie van een laadpunt op eigen terrein. Dat wordt beloond in steeds meer leaseoffertes voor topmodellen zoals de Tesla Model S en Model 3.