Vergelijk: de Volkswagen ID.4 versus Skoda Enyaq iV [UPDATE]
Zowel Volkswagen als Skoda hebben met hun volledig elektrische SUV een echte leasetopper in huis. Maar hoewel de VW ID.4 en Skoda Enyaq iV qua techniek veel op elkaar lijken, zijn er genoeg verschillen. Welke is bijvoorbeeld qua prijs het aantrekkelijkst? En hoe zit het met de bagageruimte en de actieradius? Om de keuze voor uw volgende leaseauto iets makkelijker te maken zetten wij het tweetal recht tegenover elkaar.
De vanafprijs
De Volkswagen ID.4 is er vanaf 38.590 euro. De auto wordt dan geleverd als Pure met 52 kWh batterij. De Skoda Enyaq iV 60 met 58 kWh accupakket is met een vanafprijs van 43.790 euro een fractie duurder. Rijdt u liever een versie met grote 77 kWh accu? Die kost bij Volkswagen 46.340 euro terwijl Skoda minimaal 50.690 euro vraagt.
Standaarduitrusting
De Enyaq staat iets hoger op de prijslijst dan de ID.4, maar heeft ook een paar voordelen als het gaat om de standaarduitrusting. De 19 inch lichtmetalen velgen zijn een maatje groter dan bij Volkswagen en hetzelfde geldt voor het infotainmentsysteem met touchscreen. Bovendien is er automatische airconditioning met 2 klimaatzones. Voordeel van de ID.4 is dan weer dat deze altijd met adaptive cruise control komt en parkeersensoren heeft zowel voor als achter. Het is dus maar net waar uw voorkeur naar uitgaat.
Accu en actieradius
Volkswagen kiest dus voor een iets betaalbaarder instapmodel met kleinere accu dan Skoda. De topversies ID.4 Pro en Enyaq iV 80 zijn echter goed te vergelijken. Deze worden beide geleverd met een 77 kWh accu, gekoppeld aan een 204 pk elektromotor. Ook qua range zijn ze nagenoeg gelijk aan elkaar: volgens de WLTP is een actieradius haalbaar van respectievelijk 520 km en 510 km.
Het opladen van de accu kan met een vermogen tot 11 kW bij openbare laadpalen. Bij het snelladen is er een belangrijk verschil. De ID.4 heeft een snellaadvermogen tot 125 kW, waarmee de accu in ongeveer 40 minuten weer voor 80% vol is. De Enyaq moet het doen met een standaard laadvermogen van 50 kW. Dat kan afhankelijk van de accuversie voor een meerprijs worden opgewaardeerd tot 100 of 125 kW.
Bagageruimte
Een belangrijke vraag in de zoektocht naar een SUV is natuurlijk: hoeveel bagage past erin? Aardig wat, ondanks dat de auto’s een elektromotor op de achteras hebben. De Enyaq iV heeft plek voor maar liefst 585 liter aan bagage. De ID.4 moet het stellen met minder bagageruimte maar kan alsnog aardig wat kwijt in de kofferbak, 543 liter om precies te zijn. Ook goed om te weten als u een caravan of aanhanger wil meenemen: beide auto’s hebben een trekgewicht van 1.000 kg. De vierwielaangedreven versies kunnen tot 1.200 kg trekken.
Het design
Hoewel de elektrische auto’s qua techniek precies hetzelfde zijn, is het design behoorlijk verschillend. Volkswagen heeft voor zijn ID-modellen een heel eigen look bedacht. De ID.4 ziet er daarom echt uit als een SUV-versie van de ID.3, met ronde lijnen, een glanszwart dak en een LED-strook die de koplampen met elkaar verbindt. Skoda blijft juist dichter bij de uitstraling van zijn reguliere modellen. De Enyaq heeft scherpe lijnen, een prominente dakspoiler en een dichte grille aan de voorkant.
Ook achter het stuur is het net even anders. Volkswagen benadrukt graag de binnenruimte van de auto en kiest daarom voor een eenvoudig interieur met egale oppervlakken en een zwevende middenconsole. Skoda gaat meer voor een woonkamersfeer met fraaie materialen en keuze uit wel vijf verschillende interieurdesigns. Opvallend is bovendien de positie van het digitaal instrumentenpaneel. Dat zit bij de ID.4 vast aan het stuur, maar is bij de Enyaq verzonken in het dashboard.
Lease de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq iV bij ActivLease
Welke elektrische auto moet u nu kiezen? Eigenlijk is er geen winnaar aan te wijzen. De keuze hangt vooral af van uw persoonlijke voorkeur en behoeften. Wilt u een kant-en-klare leaseauto waar alles al op en aan zit? Dan is de Volkswagen ID.4 heel aantrekkelijk. Wilt u liever alles zelf samenstellen of heeft u genoeg aan een auto met kleinere batterij? Dan is de Skoda Enyaq iV voorlopig het meest interessant. Vergeet niet hieronder onze reviews van beide auto’s te checken. U kunt natuurlijk ook direct online een leaseofferte aanvragen!
Tim Vlielander
Lease acties voor de Volkswagen ID.4 bij ActivLease
Volkswagen ID.4
Onderweg naar NL
52kWh 125 kW Pure - VOORDELIGE INSTAPVERSIE
|
Netto bijtelling:
€ 242,-
|
Actieradius:
364 km
|
Leaseprijs:
€ 576,-
|
|
Volkswagen ID.4
Onderweg naar NL
52kWh 125kW Pure Business
|
Netto bijtelling:
€ 255,-
|
Actieradius:
364 km
|
Leaseprijs:
€ 589,-
|
|
Volkswagen ID.4
Onderweg naar NL
77kWh 210kW Pro
|
Netto bijtelling:
€ 275,-
|
Actieradius:
522 km
|
Leaseprijs:
€ 659,-
|
|
Volkswagen ID.4
Onderweg naar NL
77kWh 210kW Pro Business - NIEUWE AANRADER
|
Netto bijtelling:
€ 282,-
|
Actieradius:
550 km
|
Leaseprijs:
€ 665,-
|
|
Volkswagen ID.4
Direct leverbaar/rijden
77kWh 150kW Pro, Scale Silver, COMFORT + MULTIMEDIA PAKKET + TREKHAAK
|
Netto bijtelling:
€ 338,-
|
Actieradius:
522 km
|
Leaseprijs:
€ 759,-
|
|
Volkswagen ID.4
Onderweg naar NL
77kWh 250kW GTX - TOPUITVOERING MET 4WD
|
Netto bijtelling:
€ 350,-
|
Actieradius:
515 km
|
Leaseprijs:
€ 799,-
|