V2L of V2G voor elektrische auto's: wat is het verschil eigenlijk?
Het zijn begrippen die we steeds vaker terug zien bij elektrische auto’s: V2L (Vehicle to Load) en V2G (Vehicle to Grid). Twee termen die niet alleen op elkaar lijken, maar ook allebei te maken hebben met de laadaansluiting van een elektrische auto. Toch staan ze voor 2 totaal verschillende dingen en mogelijkheden. In deze blog zetten we de verschillen op een rijtje zodat u weet waar u op moet letten bij het uitzoeken van uw volgende leaseauto.
Wat is Vehicle to Load (V2L)?
Bij een elektrische auto die geschikt is voor Vehicle to Load kan de laadaansluiting niet alleen gebruikt worden om de auto op te laden, maar ook om andere apparaten te voorzien van stroom vanuit de auto. Hiervoor is een adapter nodig om de laadaansluiting om te vormen naar een stopcontact, al zijn modellen zoals de Hyundai IONIQ 6 ook uit te rusten met een stopcontact binnenin de auto. Zo heeft u altijd een stroompunt bij de hand om allerlei elektrische apparaten te gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een elektrische zaagmachine op locatie, een koffie apparaat op de camping of een laptop opladen als u dat bent vergeten, het kan allemaal met een EV met V2L-techniek!
Wat is Vehicle to Grid (V2G)?
Als een auto geschikt is voor Vehicle to Grid wil dat zeggen dat de auto stroom zou kunnen terugleveren aan het net, oftewel de grid. Dit wordt ook wel bidirectioneel laden genoemd. Zo zou de auto bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden als thuisbatterij. Ook zou het stroomnet tijdens piekmomenten in stroomverbruik de accu van de auto kunnen ontladen, om de batterij daarna tijdens daluren weer vol te laden zodat de auto weer klaar staat voor gebruik. V2G technologie staat in Nederland op dit moment nog in de kinderschoenen, al zijn grote autofabrikanten als Volkswagen, Kia en Renault er al wel mee bezig.
ActivLease is de expert in elektrisch rijden
Elektrische auto’s openen een nieuwe wereld aan mogelijkheden die in de toekomst zeker invloed gaan hebben op hoe we de grote ingebouwde accu’s slim kunnen gebruiken. Met V2L kunt u de auto nu al gebruiken als stroompunt voor uw elektrische apparaten en in de toekomst worden de accu’s door middel van V2G onderdeel van het stroomnet. Bent u op zoek naar een nieuwe leaseauto die geschikt is voor Vechicle to Load? Bij ActivLease kunt u modellen als de Hyundai IONIQ 5 of de nieuwe Kia EV9 zakelijk leasen. Informeer bij onze lease adviseurs voor meer informatie of vraag direct een vrijblijvende lease aanbieding aan.
Tim Vlielander
Lease acties voor de Hyundai IONIQ 5* bij ActivLease
Hyundai IONIQ 5
Onderweg naar NL
58kWh 125kW Style - AANTREKKELIJKE STANDAARDVERSIE
|
Netto bijtelling:
€ 271,-
|
Actieradius:
384 km
|
Leaseprijs:
€ 579,-
|
|
Hyundai IONIQ 5
Onderweg naar NL
58kWh 125kW Connect INCL STOELVERWARMING
|
Netto bijtelling:
€ 283,-
|
Actieradius:
384 km
|
Leaseprijs:
€ 636,-
|
|
Hyundai IONIQ 5
Onderweg naar NL
58kWh 125kW Connect+ INCL WARMTEPOMP
|
Netto bijtelling:
€ 303,-
|
Actieradius:
384 km
|
Leaseprijs:
€ 669,-
|
|
Hyundai IONIQ 5
Direct leverbaar/rijden
77.4kWh Lounge, Phantom Black - SNEL RIJDEN!
|
Netto bijtelling:
€ 366,-
|
Actieradius:
481 km
|
Leaseprijs:
€ 833,-
|