Test: Ford F-150 Lightning actieradius iets hoger dan de Rivian R1T
Groot nieuws uit het land van de pick-up truck: de Amerikanen van Edmunds hebben de Ford F-150 Lightning actieradius getest tegenover de Rivian R1T en de Ford wint op het nippertje! De pick-up zou volgens eerdere rijtests juist een lagere actieradius moeten hebben dan de uitdager van Rivian. De Rivian R1T verschijnt waarschijnlijk in de toekomst in Nederland. Voor de Ford F-150 Lightning is dit nog onzeker. U kunt wel al andere grote elektrische auto’s leasen bij ActivLease, nu met een lagere bijtelling.
Ford vs Rivian
De Rivian R1T was de eerste elektrische pick-up in de VS. De mensen daar zijn dol op een goede pick-up dus Ford kon niet lang achterblijven. Als marktleider van de pick-ups is het groot nieuws dat zij nu de F-150 Lightning iets efficiënter hebben kunnen krijgen.
Meer bereik
Edmunds stelt dat de standaardtest van milieuagentschap EPA iets te conservatief is. EPA concludeerde namelijk dat het Ford F-150 Lightning topmodel (Platinum met Extended Range pack van 131 kWh) goed is voor 483 kilometer maximaal. Edmunds deed hun eigen test en hun GPS telde maar liefst 534 kilometer op de teller, een verbetering van ruim 10 procent! Plus het is meer dan de Rivian R1T die volgens EPA maximaal 505 kilometer haalt. Edmunds testte die ook en kwam met resultaten die alsnog iets onder de Ford terechtkwamen.
Testcyclus
Natuurlijk is één test niet voldoende om een pick-up tot winnaar uit te roepen. Edmunds en EPA zijn niet volledig open over de omstandigheden waarin ze de auto’s testen, maar de eerste meldt wel dat hun testbaan ideale weersomstandigheden nabootst, het hele jaar door. De Europese WLTP-cyclus test elektrische auto’s bijvoorbeeld in verschillende weersituaties, zodat de uiteindelijke actieradius dichter bij de werkelijke ervaring voor bestuurders ligt.
De Rivian R1T en de Ford F-150 Lightning zijn ook twee sterk verschillende pick-ups. Zo is de Ford zichtbaar groter met z’n carrosserie maar heeft hij een kleiner accupakket. Daardoor is de Rivian veel zwaarder en hij heeft bovendien vier motoren, één voor elk wiel. Desalniettemin is het een knappe prestatie van Ford!
Rivian R1T elektrische pick-up truck naar Nederland?
Het is nog niet zeker of de Rivian R1T naar Nederland komt, maar de kans is zeker aanwezig. Het Amerikaanse concern heeft zelfs een hoofdkantoor in Nederland geopend en kijkt naar een distributiecentrum hier. Er zijn ook gesprekken geweest met VDL Nedcar en er is al een samenwerking aangekondigd met Mercedes-Benz om in de toekomst samen bestelauto’s te produceren. Blijf op de hoogte door onze vriendelijke medewerkers of bekijk onze elektrische autovoorraad online.
Bron: Edmunds