Steeds meer ondernemers kiezen voor een elektrische bestelauto en dit is waarom
Ondernemers kiezen steeds vaker voor een elektrische bestelauto. Het groeiende aanbod aan modellen, verbeteringen op het gebied van actieradius, maar ook aankomende veranderingen in regelgeving hebben een grote invloed op de verkoop van elektrische bestelwagens. In het afgelopen jaar is de verkoop in ons land zelfs bijna verdubbeld, zo blijkt uit onderzoek van RouteLogic. Ook bij ActivLease merken we een grote toename in leaseaanvragen voor een elektrische bestelbus, waarmee ondernemers kostentechnisch steeds aantrekkelijker uit zijn dan met het leasen van een gewone dieselbus.
Bijna 10.000 elektrische bestelwagens verkocht
De onderzoekers van RouteLogic zagen vorig jaar een totaal van 9.682 volledig elektrische bedrijfswagens verkocht worden. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2022. Ook de algemene verkoop van bestelwagens zit weer in de lift en de verwachting is dat die groei het komende jaar een vlucht neemt vanwege de aankomende BPM-regels.
Zero-emissiezones
Maar wat zit er achter deze snelle groei van het aantal nieuwe elektrische bestelbussen in Nederland? De verandering in regelgeving voor 2025 speelt een grote rol. Door de invoering van zero-emissiezones in grote steden moeten veel ondernemers de elektrische overstap maken om hun werk te kunnen blijven doen. Alleen bestelwagens zonder CO2-uitstoot hebben toegang tot deze ZE-zones.
Mag uw bestelwagen volgend jaar de stad nog in? Doe hier de kentekencheck!
Bron: RouteLogic.nl
Nieuwe BPM-regels voor bedrijfswagens
Zoals gezegd zijn er nieuwe belastingregels op komst en dat maakt de keuze voor een elektrische bestelwagen interessanter. De bpm-vrijstelling op bedrijfswagens met een verbrandingsmotor wordt per 1 januari 2025 afgeschaft, terwijl elektrische modellen gewoon bpm-vrij kunnen blijven rijden. Het verschil in de total cost of ownership wordt daardoor steeds kleiner en zal uiteindelijk voordeliger uitvallen met een elektrische bestelauto.
Meer actieradius, meer laadpalen
Autofabrikanten spelen ook een grote rol in de shift naar elektrisch rijden. Merken zoals Opel, Renault en Mercedes-Benz besteden veel aandacht aan het verbeteren van de maximale actieradius van nieuwe modellen. Hoe groter de actieradius, hoe meer kilometers een elektrische bus kan rijden voordat de accu leeg is. De nieuwe Renault Master heeft bijvoorbeeld een bijzonder praktisch rijbereik van meer dan 400 km. Daarnaast is Nederland koploper op het gebied van laadinfrastructuur. De groei in het totaal aantal publieke laadpalen – binnenkort meer dan 150.000! - maakt elektrisch rijden aantrekkelijker.
ActivLease helpt ondernemers met de overstap naar elektrisch rijden
Wilt u graag een elektrische bedrijfswagen leasen, maar hulp nodig bij het maken van de juiste beslissingen? ActivLease staat voor u klaar. Onze adviseurs zijn gespecialiseerd in duurzame mobiliteit en praten u graag bij over de aankomende veranderingen en wat dat voor uw bedrijf betekent. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek en ontdek wat wij kunnen betekenen in de elektrificatie van uw wagenpark!