Prinsjesdag 2019: dit zijn de belangrijkste veranderingen voor leaserijders
Het Kabinet heeft op Prinsjesdag zijn definitieve belastingmaatregelen op het gebied van mobiliteit gepresenteerd. Zoals we al hadden verwacht heeft dit grote gevolgen voor zakelijke rijders. Meest opvallende is dat de bijtelling voor elektrische auto’s per 2020 omhoog gaat. Maar er zijn nog meer veranderingen en maatregelen die ons opvallen. Wat betekent dit voor u als zakelijke rijder? ActivLease heeft de belangrijkste punten voor u op een rij gezet. Bent u van plan om binnenkort een volledig elektrische auto te gaan rijden? Dan is het slim om verder te lezen!
Bijtelling elektrische auto’s omhoog
De bijtelling voor volledig elektrische auto’s wordt per 1 januari 2020 verdubbeld. Op dit moment geldt voor alle elektrische auto’s een bijtelling van 4% tot een aanschafprijs van 50.000 euro. Volgend jaar wordt dit 8% bijtelling tot 45.000 euro. Over het bedrag daarboven betaalt u het standaardtarief van 22%. Deze maatregel maakt het natuurlijk zeer aantrekkelijk om nog dit jaar de elektrische overstap te maken. Gaat u in 2019 een elektrische auto rijden, dan kunt u het lage bijtellingstarief voor maximaal vijf jaar vastleggen!
Bijtelling na 2020
Het nieuwe bijtellingspercentage van 8% is van korte duur, want na 2020 gaan de tarieven opnieuw omhoog. Per 2021 gaat de bijtelling naar 12% over de eerste 40.000 euro van de catalogusprijs. In 2022 en daarna blijft het percentage geleidelijk stijgen totdat voor elektrische auto’s de normale bijtelling van 22 procent geldt. Overigens blijven elektrische auto’s tot 2025 vrijgesteld van bpm en motorrijtuigenbelasting (MRB). Ook daarna blijft elektrisch rijden bijzonder aantrekkelijk dankzij forse kortingen. Na 2024 krijgen EV-rijders namelijk 25% korting op het MRB-tarief.
In de tabel hieronder ziet u de bijtellingspercentages t/m 2030.
Elektrisch rijden langer gestimuleerd
Dit alles is in lijn met vrijwel alle afspraken die werden voorgesteld in het Klimaatakkoord. Op lange termijn ontstaat er echter wel een nieuw voordeel. Volgens Autobrief 2 zou er al in 2021 een einde komen aan het bijtellingsvoordeel voor volledig elektrische auto’s. In het Klimaatakkoord wordt dit voordeel dus geleidelijk afgebouwd en blijft elektrisch vervoer langer gestimuleerd worden.
Waterstofauto’s en plug-in hybrides
Ook voor waterstofauto’s zoals de Hyundai Nexo geldt vanaf 2020 een verhoging van de bijtelling naar 8%. Een uitzondering voor deze emissieloze auto’s is dat er tot 2025 geen maximum bedrag geldt voor de lagere bijtelling. Daarnaast wordt zakelijk fietsen interessanter gemaakt in de nieuwe plannen. Bij het leasen van een e-bike bij een werkgever hoort een vaste bijtelling van 7%.
Plug-in hybrides zoals de Mitsubishi Outlander hebben geen verlaagde bijtelling, maar behouden wel hun 50% korting op de MRB. In 2025 wordt de korting 25%, daarna betaalt u de volledige MRB.
Diesel
Diesel rijden wordt steeds meer ontmoedigd. De accijns op diesel gaat per 1 januari 2020 met 1 cent per liter omhoog. Vanaf 2023 komt daar jaarlijks een cent bovenop.
1,8 miljoen laadpalen
Ook de laadinfrastructuur krijgt een impuls. Het kabinet liet eerder al weten dat het in 2030 maar liefst 1,8 miljoen publieke laadpalen erbij wil bouwen. Geen overbodige luxe gezien het aantal elektrische auto’s dat op de Nederlandse wegen rijdt. Op dit moment zijn er ongeveer 45.000 laadpunten in ons land, de meeste van alle EU landen. In combinatie met de steeds beter wordende accu’s is laadstress straks helemaal nergens meer voor nodig!
Bestel snel en profiteer nog van de lage 4 procent bijtelling bij ActivLease!
Wilt u de aankomende bijtellingsveranderingen voor zijn en honderden euro’s bijtellingskosten besparen? Dat kan! ActivLease heeft diverse elektrische auto’s leverbaar in 2019 waarmee u profiteert van de allerlaagste bijtellingscategorie van 4 procent. Het gehele aanbod kunt u online bekijken. Het aanbod is echter beperkt en u heeft nog maar een aantal weken de tijd, dus zorg dat u er snel bij bent!