Met een Tesla Model 3 op vakantie naar Frankrijk: geen laadpaalstress!
Steeds meer mensen ontdekken de voordelen van elektrisch rijden, al krijgen we soms nog wel eens de vraag hoe het zit met de actieradius. Kun je echt met een elektrische auto op vakantie? En hoe zit het met die ‘laadpaalstress’? Onze ervaren leaseadviseur Ferdy besloot de proef op de som te nemen: “Zelf rijd ik al een lange tijd elektrisch, zo’n 30.000 kilometer per jaar met mijn Tesla Model 3. Deze zomer ging ik op autovakantie met het gezin naar Normandië, Frankrijk. En laat ik één ding vooropstellen: het was een geweldige ervaring!”
Geen voorbereiding nodig
Bij vertrek hadden we de auto volgeladen, en het scherm gaf een actieradius aan van 504 kilometer. Onze auto, een Tesla Model 3 Long Range RWD met 19 inch velgen, was tot de nok toe volgepakt. Met drie kinderen en bagage wordt het natuurlijk wel erg knus in een Model 3, maar het was er zeker niet minder leuk door. Bovendien is het navigatiesysteem van Tesla super, dus veel voorbereiding was niet nodig. De bestemming invoeren, en Tesla plant automatisch de laadstops bij de dichtstbijzijnde Superchargers langs de route. Ideaal!
Een paar feitjes:
- Totaal gereden kilometers: 2.664 km (in 10 dagen)
- Verbruik eerste sessie: 0,135 kWh (heel zuinig!)
- Aantal laadstops bij Tesla Superchargers: 5
- Gemiddelde duur laadsessie: 34 minuten (van 15% tot 90% opgeladen)
- Buitentemperatuur: 23 graden Celsius
- Gemiddelde snelheid: 105 km/u (op snelwegen)
Laadkosten
Voor slechts € 15 had ik de auto thuis volgeladen. Tijdens de trip maakten we voornamelijk gebruik van Tesla Superchargers, wat ons in totaal € 71 kostte. We hadden zelfs het geluk dat we gratis konden opladen bij ons verblijf. Met een totale laadkosten van € 86 en tolkosten van € 58 kwam de gemiddelde prijs per kilometer uit op een schappelijke € 0,054. Vergelijk dat eens met de brandstofkosten van een benzine- of dieselauto!
De laadinfrastructuur in Europa groeit snel, met meer dan 504.000 openbare laadpunten, waarvan 66.000 snellaadstations. Naast de bekende aanbieders zoals Allego, Fastned en Ionity zijn er ook de bekende Superchargers van Tesla, met meer dan 10.000 laadpunten verspreid over 800 locaties in 30 landen. Sinds kort zijn deze ook toegankelijk voor elektrische auto’s van andere merken. Gemiddeld heeft een Tesla Supercharger-locatie in Europa ongeveer 11 laadpunten per locatie. Opvallend: tijdens het opladen haalde mijn Tesla een piek laadvermogen van maar liefst 253 kW, wat neerkomt op 1.720 km/u!
Lees verder: Met de elektrische auto op vakantie? In deze landen staan de meeste laadpunten
Geen moment stress
Tijdens onze reis hebben we geen moment stress ervaren over de actieradius of het vinden van een laadpaal. Eigenlijk paste het voor mij persoonlijk ook prima bij mijn wensen om na zo’n 4 uur rijden een half uurtje de benen te strekken, een balletje trappen met m’n zoontje, en een hapje te eten. Bovendien waren de laadstations vaak bij restaurants en toiletten, wat het extra comfortabel maakte. Wat me ook opviel was hoe anderen hun tijd besteedden tijdens het laden. Ik heb een aantal mensen zien Netflixen of snel wat werk zien doen op hun laptop.
Een groot succes!
Kortom, op vakantie met de elektrische auto was voor ons een succes, en gaan we zeker weer eens doen in de toekomst! Geen zorgen over de actieradius, geen gedoe met tankstations, en bovenal: de reis zelf werd een onderdeel van de vakantiebeleving.
Meer weten over elektrisch rijden? Vraag het de experts van ActivLease!
Twijfelt u nog over elektrisch rijden, wilt u eens praten over range anxiety of bent u benieuwd of een elektrische auto leasen bij uw situatie en budget past? Bel of mail ons gerust! Onze adviseurs zijn ervaren EV-rijders en staan voor u klaar met persoonlijk advies.