Leaseauto rijden en treinreizen in 2016
Mensen moeten opdraaien voor hun aandeel in vervuiling, vindt de regering. Daarom worden wederom de milieunormen onder de loep genomen. Ook zullen de financiële repercussies voor verkeersovertredingen hoger uitvallen dan in het voorgaande jaar. Treinreizigers zullen ook meer geld moeten neertellen voor het verplaatsen over rails. Waar moeten automobilisten en treinreizigers rekening mee houden in 2016?
Gevolgen leaserijders 2016
In 2016 zullen zakelijke rijders die ook privéritten maken met hun leaseauto nog meer hun best moeten doen om te profiteren van een lage bijtelling. De milieunormen worden aangescherpt, waardoor de meeste auto’s in een hogere bijtellingsklasse terecht zullen komen. In Autobrief II, die vorig jaar medio juni naar buiten werd gebracht, kunt u alle aanpassingen vinden.
Kort samengevat blijven er nu nog enkel vier bijtellingscategorieën over. Namelijk: 4, 15, 21 en 25 procent. De laagste categorie is louter bedoeld voor volledig elektrische auto’s. Aangezien de 7 procent categorie wegvalt, zullen veel auto’s doorschuiven naar de 15 procent categorie of zelfs naar de 21 procent categorie. Dit is meer als twee of drie keer zoveel bijtelling dan wat leaserijders voorheen zouden betalen aan bijtelling. Kortom, leaserijders worden op deze manier nog intensiever aangemoedigd om volledig elektrisch te gaan rijden.
Nog enkele auto's met de bijtelling van 2015 beschikbaar!
Via ActivLease zijn er nog steeds een aantal auto’s beschikbaar die in aanmerking komen voor 7% of 14% bijtelling. Bekijk hier hier de totale voorraad lease auto's van de ActivLease dealers. U kunt met bijvoorbeeld de Volvo V60 Twin Engine of de Mitsubishi Outlander PHEV tot wel 12.000 euro netto bijtelling besparen over een periode van 5 jaar. Maar ook de Golf GTE, Peugeot 308 SW en de Volvo V40 D2 zijn bijzonder interessante aanbiedingen.
Auto's met 7% of 14% bijtelling
Youngtimer-regeling
Youngtimers zijn auto’s van vijftien jaar of ouder. Wanneer u een youngtimer zakelijk rijdt in 2016 blijft u nog steeds 35 procent bijtelling over de dagwaarde betalen.
Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (bpm)
De bpm wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot en niet langer de catalogusprijs. Wederom om automobilisten te stimuleren om duurzamer te gaan rijden. Binnen de bpm zijn er vijf tariefgroepen, waarvan de hoogste drie omhooggaan dit jaar. Evenzeer zal er een inflatiecorrectie toegepast worden van 0,5 procent. Dieselauto’s kennen een extra variabele dieseltoeslag. De toeslag zal in 2016 nogmaals verhoogd worden. Voor elke gram boven de 67 gram CO2 die uw auto uitstoot, zal uw bpm toenemen. Voor alle auto’s geldt een basistarief van 175 euro, hier bovenop komt het CO2 gerelateerde tarief.
Verhoging verkeersboetes
Met name de boetes waarbij er sprake is van een snelheidsovertreding zijn dit jaar gestegen. Ook de administratiekosten stijgen met maar liefst 28 procent van 7 naar 9 euro. Dat is veel meer dan alleen een inflatiecorrectie. De ANWB heeft de meest belangrijke boetes op een rijtje gezet op hun website.
Veranderingen motorrijtuigenbelasting in 2016
De motorrijtuigenbelasting gaat omhoog met 0,5 procent. Puur inflatiecorrectie. Echter, volledig elektrische auto’s hoeven geen motorrijtuigenbelasting te betalen en hybride auto’s of auto’s met een CO2-uitstoot onder de 50 gram betalen maar de helft van het tarief. Wederom is dit een stimulans vanuit de regering om duurzamer te gaan rijden. Ook duurzaam rijden? Bekijk hier de duurzame auto’s bij ActivLease. Motorrijtuigenbelasting kan niet langer het gehele jaar vooruit betaald worden. U kunt dit nu per kwartaal of per maand betalen.
Overgangsregeling Oldtimers
Oldtimers van veertig jaar of ouder zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Jongere auto’s die op diesel of lpg rijden, betalen wel de volle mep. U kunt wel gebruik maken van de overgangsregeling als uw auto voor het eerst in gebruik is genomen tussen 1975 en 1988. De motorrijtuigenbelasting zal dan slechts een kwart zijn van het normale tarief. De enige voorwaarde is dat u niet de weg opgaat in december, januari en februari. Doet u dit wel, dan betaalt u gewoon het gehele tarief.
Treinkaartjes duurder in 2016
De prijzen voor treinkaarten worden door de Nederlandse Spoorwegen verhoogd. Enkele reizen, dagretours, eenmalige chipkaarten en e-tickets zijn gestegen met maar liefst 2,09 procent. Ook een aantal abonnementen moeten eraan geloven, namelijk het Traject Vrij-, Voordeeluren-, Grens- en Altijd Vrij-abonnement gaan omhoog met 2,20 procent. Voor een Weekend Vrij-abonnement in de tweede klasse betaalt u nu 32 euro per maand, maar dan mag u dit jaar ook vrij reizen op alle feestdagen.
Conclusie
Dat de regering de bevolking wil stimuleren om duurzamer om te gaan met vervoer is overduidelijk, maar het feit dat de treinkaarten dan duurder worden is dan een rare wending. Treinreizen is tenslotte duurzamer dan autorijden. Wij zijn het spoor bijster.