ActivLease
96% van onze klanten beveelt ons aan
9.5/10

HomeInformatieAutolease blogElektrische auto langer laden dan nodig? Dit be...

Elektrische auto langer laden dan nodig? Dit betaalt u aan blokkeerkosten

20-08-2024
Eelco Hanou
Elektrische auto langer laden dan nodig? Dit betaalt u aan blokkeerkosten

Wie een elektrische auto rijdt, kent het wel: u parkeert bij een laadpaal, koppelt de auto aan, en gaat verder met uw dag. Maar wist u dat u tegenwoordig te maken kunt krijgen met een blokkeertarief als u te lang blijft hangen aan een laadstation? Dit ‘laadpaalkleven’ is iets waar veel EV-rijders nog niet bij stilstaan. Toch kunnen de blokkeerkosten behoorlijk oplopen, vooral als u de regels per aanbieder niet kent. In deze blog leggen we uit wat blokkeerkosten zijn en wat u bij verschillende aanbieders kunt verwachten.

Wat zijn blokkeerkosten?

Blokkeertarieven zijn extra kosten die bovenop het gewone laadtarief komen wanneer u uw auto na het opladen aan de laadpaal laat staan. Ze zijn bedoeld om laadpaalklevers aan te pakken en te voorkomen dat laadpalen onnodig bezet blijven. Niets is immers zo vervelend als aankomen bij een laadpaal die al bezet is door iemand met een volle accu.

Lees verder: Laadpalen met accu: de toekomst van snelladen?

Blokkeerkosten per aanbieder

In Nederland zijn er al een paar laadpaalaanbieders met een blokkeertarief, zoals Tesla en Allego, waarbij de kosten en regels per aanbieder kunnen verschillen. Om onaangename verrassingen te voorkomen, hebben we hieronder een overzicht gemaakt van de tarieven per aanbieder en wat zij hierover melden.

SHELL RECHARGE: Laadt u op bij een laadpaal van Road of EVBox met de Shell Recharge laadpas? Dan betaalt u blokkeerkosten als uw auto langer dan vier uur aan de laadpaal staat. Deze kosten bedragen € 0,05 per minuut, met een maximum van € 12 per laadsessie.

TESLA: Zodra uw auto volledig is opgeladen bij een Supercharger, betaalt u een idle fee als de auto blijft aangesloten. Deze kosten zijn € 0,50 per minuut en gelden alleen als het station voor minstens 50% bezet is. Als het station helemaal vol is, worden de kosten verdubbeld naar € 1,00 per minuut. Verplaatst u de auto binnen vijf minuten, dan worden de kosten kwijtgescholden.

ALLEGO: Allego hanteert geen blokkeertarief, maar rekent wel een connectietarief van € 0,25 per uur extra, vanaf het eerste uur dat de auto aan de laadpaal hangt.

UPDATE: Allego stapt af van het connectietarief en rekent per 1 september 2024 een ‘kleeftarief’ voor laadsessies die 4 uur of langer duren, tussen 07.00 uur en 23.00 uur. Het tarief is 5 cent per minuut, oftewel 3 euro per uur.

Blokkeertarieven in Duitsland

Met de elektrische auto op vakantie? Ook in Duitsland kunt u te maken krijgen met blokkeertarieven, of zoals onze oosterburen ze noemen, 'Standzeitzuschlag' of 'Blockiergebühr'. Bij normale laadpalen gaat dit tarief in na 4 uur en bij snelladers al na 1 uur. Zo rekent Maingau, een grote Duitse energie- en mobiliteitsaanbieder, € 0,10 per minuut, met een maximum van € 12 per laadsessie. EnBW, een van de grootste Duitse energiebedrijven, hanteert vergelijkbare voorwaarden.

Lees verder: Met de elektrische auto op vakantie? In deze landen staan de meeste laadpunten

Elektrische auto blokkeerkosten - ActivLease

Boete voor parkeren zonder opladen

In Nederland is het op sommige plekken verboden om bij een laadpaal te parkeren zonder op te laden. Dit is meestal aangegeven met een verkeersbord waarop staat ‘opladen elektrische auto’. Gemeenten kunnen een boete uitdelen als u zich hier niet aan houdt. Staat zo’n bord er niet, dan mag u er in principe gewoon parkeren zonder te laden, al is dat natuurlijk niet zo netjes tegenover andere EV-rijders.

Elektrische auto leasen? ActivLease is uw expert!

Blokkeertarieven voor elektrische auto’s kunnen snel oplopen als u niet oplet, dus we hopen dat u met deze info iets beter voorbereid bent. Bij ActivLease weten we alles over elektrisch rijden en hebben we een grote voorraad elektrische auto’s die u kunt leasen. We helpen u graag met het kiezen van de juiste auto én een laadpaal voor thuis of op het werk. Heeft u vragen? Neem gerust contact op met onze adviseurs, we staan voor u klaar!

Over de auteur
Waarom ActivLease
  • Merk onafhankelijk leasen
  • Transparant
  • Altijd een alternatief
  • Altijd de beste deal
  • Online maar toch persoonlijk
Patrick van Heijningen
Ferdy van der Craats
Fabian Heijligers
Vragen? Neem contact met ons op!
Wij helpen u graag verder.

HomeInformatieAutolease blogElektrische auto langer laden dan nodig? Dit be...