Elektrisch rijden: de 6 grootste misverstanden over EV's
Een elektrische auto leasen? Dat is vast duur en saai, toch? En wat als u in een koude winter ergens naartoe wilt rijden? Elektrische auto's hebben nogal wat mythes om zich heen verzameld, maar deze veel gehoorde vooroordelen behoren tot het verleden. In deze blog nemen we een paar van de grootste misverstanden rond elektrische auto's onder de loep en leggen we uit waarom elektrisch rijden juist aantrekkelijker is dan ooit.
-
“Elektrische auto's hebben een beperkte actieradius”
Dit is één van de meest voorkomende misvattingen over elektrische auto's. Ja, het klopt dat oudere modellen een beperkte actieradius hadden, maar moderne elektrische auto's kunnen nu honderden kilometers op een enkele lading rijden. Nieuwe EV’s zoals de Hyundai IONIQ 6 en Tesla Model 3 kunnen zelfs meer dan 600 kilometer halen voordat ze moeten worden opgeladen. Dit maakt elektrische auto's geschikt voor dagelijks woon-werkverkeer en lange afstanden.
-
“Elektrische auto's zijn duur in aanschaf”
Hoewel sommige elektrische auto's aanvankelijk duurder kunnen zijn dan benzine- of dieselauto's, zijn er steeds meer betaalbare opties op de markt gekomen. Bovendien kunnen de lagere onderhouds- en brandstofkosten na verloop van tijd de totale eigendomskosten van een elektrische auto aanzienlijk verlagen. En laten we niet vergeten dat er belastingvoordelen en subsidies beschikbaar zijn om het aanschaffen of zakelijk leasen van een elektrische auto aantrekkelijker te maken. Denk aan de SEPP-subsidie en de lage 16% bijtelling.
-
“Elektrische auto's zijn niet milieuvriendelijk vanwege de productie van batterijen”
De productie van batterijen voor elektrische auto’s heeft natuurlijk een effect op het milieu, maar het is belangrijk om te benadrukken dat de uitstoot tijdens het gebruik van de auto zelf aanzienlijk lager is dan die van benzine- of dieselauto's. Bovendien blijven technologie en recyclemethodes verbeteren, waardoor de ecologische voetafdruk van batterijen kleiner wordt. Elektrische auto's dragen dus bij aan een schonere en groenere toekomst.
-
“Er zijn niet genoeg laadpalen beschikbaar”
Het oplaadnetwerk voor elektrische auto's breidt zich razendsnel uit. Met ruim 138.000 reguliere laadpunten en bijna 5.000 snelladers is Nederland hierin zelfs aanvoerder. Veel bedrijven investeren in laadinfrastructuur, waardoor het steeds makkelijker wordt om een elektrische auto op te laden. Bovendien kunt u thuis een laadpaal laten installeren, wat het opladen nog handiger maakt.
-
“Elektrische auto's zijn niet geschikt voor koud weer”
De actieradius van een elektrische auto kan inderdaad afnemen bij extreem koud weer, maar daar hebben benzine- en dieselauto’s ook last van. Bovendien hebben fabrikanten maatregelen genomen om dit probleem aan te pakken. Veel nieuwere modellen zijn uitgerust met een warmtepomp of thermische regeling om de prestaties in koude omstandigheden te verbeteren. Veel modellen hebben een app waarmee u de auto voor vertrek kunt verwarmen, zodat u altijd met een volle batterij en een comfortabele temperatuur kunt vertrekken.
-
”Elektrische auto's zijn niet geschikt voor lange reizen”
Dit is echt niet meer het geval. Het oplaadnetwerk voor elektrische auto's breidt zich razendsnel uit, waardoor laadstress onderweg naar vakantie niet meer nodig is. Langs bekende vakantieroutes in Frankrijk en Duitsland zijn er al veel snellaadpunten te vinden en vanaf 2025 moet er zelfs iedere 60 kilometer snelweg in de EU een snellaadstation te vinden zijn. Sommige elektrische auto’s hebben ook een indrukwekkende snellaadcapaciteit, waardoor ze spectaculair snel kunnen ‘bijtanken’.