BMW i4 vs Polestar 2: wat is de beste premium elektrische auto?
Lange tijd had de Tesla Model 3 het rijk voor zich alleen, maar inmiddels zijn er meer compacte elektrische auto’s die luxe combineren met snelheid. De Polestar 2 heeft zich in twee jaar tijd bewezen als een uitstekend alternatief. Ook uit Duitsland is er nu een antwoord gekomen in de vorm van de BMW i4. Tijd voor een vergelijking! Hoe verhouden deze elektrische rivalen zich tot elkaar en wat is de beste keuze voor zakelijke rijders?
BMW i4 eDrive40 vs Polestar 2 Dual Motor
De BMW i4 en Polestar 2 zijn qua specificaties en prijslijst behoorlijk verschillend. De Duitse sedan is er vanaf 60.630 euro voor de eDrive40 uitvoering. Deze heeft achterwielaandrijving met een vermogen van 250 kW en is bovendien een snelle sprinter: van 0-100 km/u kan al in 5,7s. De i4 M50, de eerste elektrische BMW met een M-badge, doet daar nog een schepje bovenop. Deze heeft 400 kW vermogen en een indrukwekkende sprinttijd van slechts 3,9s!
Kijken we naar een vergelijkbare Polestar 2 uitvoeringen, dan komen we uit op de Long range Dual motor voor 53.900 euro. Deze heeft vierwielaandrijving met 300 kW en accelereert met een tijd van 4,7 seconden nog sneller dan de standaard i4. Een instapversie van de Zweedse hatchback is er trouwens al vanaf 49.900 euro. Deze is qua specificaties uiteraard een stuk bescheidener.
In de tabel hieronder zijn alle specificaties te zien:
Accupakket en actieradius
Beide merken monteren ook een ander soort accu in de auto. Bij de BMW i4 is dat altijd een 83,9 kWh batterij, goed voor een WLTP-actieradius van maximaal 590 km. Dat zijn afstanden die voorheen alleen een Tesla kon halen! Snelladen kan met 200 kW. Polestar biedt juist keuze uit een kleine of grote accu. De topversies hebben een 78 kWh accu in de vloer waarmee een range van maximaal 515 km gehaald kan worden. Het snellaadvermogen is wat lager maar door de kleinere accu is de tijd aan de laadpaal vergelijkbaar met dan van de i4.
Interieur
Een lange rit maken in deze auto’s is allesbehalve een straf. Toch zijn er ook hier genoeg verschillen te bekennen. Het interieur van de Polestar 2 oogt wat opgeruimder en geeft een echt cockpitgevoel. Het Scandinavische design doet logischerwijs veel denken aan Volvo. De BMW i4 gaat juist voor een herkenbare layout die fans van het merk zullen waarderen, met wat meer fysieke knoppen en fraai materiaalgebruik rond het dashboard.
Highlights zijn natuurlijk de grote schermen waarop alle functies te bedienen zijn. Polestar kiest voor een verticaal 11,2 inch touchscreen met Google integratie. De BMW i4 is vergelijkbaar met de nieuwe 4 Serie. De bestuurder heeft een horizontaal Curved Display voor de neus, dat twee schermen met elkaar verbindt.
Lees ook: Polestar 2 Review - het échte autogevoel maar dan elektrisch
Lease de BMW i4 en Polestar 2 met 16% bijtelling bij ActivLease
Hoewel de BMW i4 en Polestar 2 een premium rijervaring bieden zijn ze dus behoorlijk verschillend. Maar een ‘beste keuze’ is er niet. Qua range en performance is de i4 superieur, al staat daar een hogere vanafprijs tegenover. Beide elektrische auto’s komen dit jaar in aanmerking voor de aantrekkelijke 16% bijtelling. Wilt u daar als zakelijke rijder van profiteren, dan is het aan te raden om snel te bestellen. De levertijden lopen namelijk op! Onze adviseurs berekenen graag een scherpe en vrijblijvende leaseofferte voor u.
Tim Vlielander
Lease acties voor de BMW i4 bij ActivLease
BMW i4
Onderweg naar NL
67.1kWh eDrive35 210kW - NIEUWE INSTAPVERSIE
|
Netto bijtelling:
€ 341,-
|
Actieradius:
496 km
|
Leaseprijs:
€ 709,-
|
|
BMW i4
Onderweg naar NL
81.3kWh eDrive40 - MEEST GEKOZEN
|
Netto bijtelling:
€ 365,-
|
Actieradius:
595 km
|
Leaseprijs:
€ 759,-
|
|
BMW i4
Onderweg naar NL
81.3kWh xDrive40 - NIEUWE TOPVERSIE
|
Netto bijtelling:
€ 382,-
|
Actieradius:
544 km
|
Leaseprijs:
€ 781,-
|
|
BMW i4
Onderweg naar NL
81.3kWh M50 400kW
|
Netto bijtelling:
€ 465,-
|
Actieradius:
513 km
|
Leaseprijs:
€ 968,-
|