Autobrief II
Is het verstandig om nog in 2015 een nieuwe leaseauto te bestellen?
Hier vindt u alle relevante veranderingen wat betreft de bijtelling percentages en de autobelastingen uit Autobrief II. Ook de wegenbelasting gaat flink gerenoveerd worden. Staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes onthuld zijn ideeën voor de autobelastingen in 2016 en verder. Wat zijn de gevolgen voor de leaserijders onder ons? Is het verstandig om nu een lease af te sluiten?
Straks 22% bijtelling voor bijna alle leaserijders
Uit onderstaande tabel blijkt dat Wiebes geleidelijk aan de verschillende bijtellingspercentages te laten verdwijnen. Wat zijn de gevolgen voor autoleasing? In 2020 valt elke auto, behalve volledig elektrische auto’s, binnen de 22% bijtellingsschaal. Maar lees wel, dit geldt vanaf 2019 alleen voor elektrische auto’s tot 50.000 euro. Voor elke euro boven die grens betaalt men alsnog 22% bijtelling. Elke auto die ook maar een klein beetje CO2 uitstoot, krijgt een bijtelling van 22%. Is het terecht dat de verschillende percentages bijtelling langzamerhand verdwijnen? Veel hybride rijders genieten op het moment van een lage bijtelling, maar rijden nauwelijks elektrisch. Vrolijk tanken en doorrijden in je hybride auto wordt dus volgens Autobrief II ontmoedigd. U moet helemaal elektrisch rijden om te genieten van de voordelige 4% bijtelling bij het leasen van een auto. Het wordt dus steeds minder voordeliger om te leasen in de toekomst.
Uitstoot (CO2/km) | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
0 gram | 4% | 4% | 4% | 4% | 4% | 4% |
1 - 50 gram | 7% | 15% | 17% | 19% | 22% | 22% |
51 - 106 gram | 14% - 20% | 21% | 22% | 22% | 22% | 22% |
> 106 gram | 20% - 25% | 25% | 22% | 22% | 22% | 22% |
Lagere bpm
Het is momenteel nog niet helemaal duidelijk hoe Wiebes de bpm gaat verminderen. Echter, het is wel bekend dat de motorrijtuigenbelasting voor elk voertuig met 2% daalt. Behalve als u 12 jaar of oudere dieselmotor en zonder roetfilter rondrijdt. Indien u wel in zo’n milieuvervuilende roetbak rijdt, mag u vanaf 2017 elk jaar zo’n 250 euro extra betalen. Volkomen terecht. Als u in een PHEV rijdt, geniet u tot en met 2018 van 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Helaas, aan al het goede komt een eind. Vanaf 2019 zal dat voordeel volledig vervallen. Maar, er wordt gelukkig wel bij het bepalen van de belastingcategorie rekening gehouden met de accu’s. PHEV’s, bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander of de Volkswagen GTE, hebben het recht om maximaal 300 kg aan accugewicht van het totale gewicht af te trekken. De regering wil dus nog meer het leasen van volledig elektrische auto’s en zuinige auto’s stimuleren.
Milieuwinst
De regering hoopt met strakke richtlijnen voor de autobelastingen meer milieuwinst te behalen. Het rijden van een emissieloze auto wordt gestimuleerd door de bijtelling voor volledig elektrische auto’s op 4% te houden en de rest van de auto’s allemaal naar 22% te gooien. Leaserijders worden dus langzaam maar zeker de kant van volledig elektrisch rijden opgeduwd. De regering hoopt dat in de nabije toekomst iedereen duurzaam rijdt. Van zzp’er tot mkb’er.
Nog een nieuwe leaseauto in 2015?
Ja! Het is dus verstandig om nog in 2015 een nieuw lease contract af te sluiten, immers of u nu in een 14% of in en voordelige 7% bijtelling auto wilt gaan rijden. Vanaf 2016 veranderen al alle bijtellingstarieven waardoor u straks duizenden euro’s per jaar extra gaan betalen. Kijk daarom in onze leaseauto outlet om nog dit jaar in te kunnen stappen in een bijtellingsvriendelijk 7% of 14% model, waarmee u nog 5 jaar van een lage bijtelling kunt profiteren.