5 vragen & antwoorden over de CO2-rapportageplicht voor bedrijven
Heeft uw bedrijf meer dan 100 werknemers in dienst? Dan moet u binnenkort het aantal gereden kilometers van uw personeel gaan bijhouden. Met deze maatregel hoopt de overheid dat werkgevers meer gaan doen met duurzame mobiliteit en wil het de CO2-uitstoot door woon-werkverkeer van grote bedrijven verlagen met 1,5 Megaton. Is uw bedrijf al klaar voor de rapportageplicht? En wat moet u precies rapporteren? ActivLease praat u bij en legt uit wat u moet rapporteren.
1. Wat is het?
Door de CO2-rapportageplicht moeten grote bedrijven het woon-werk én zakelijke verkeer van hun personeel gaan bijhouden en rapporteren. De regeling gaat in vanaf 1 juli 2024 en geldt voor alle werkgevers met 100 of meer medewerkers. U hoeft niet zelf de CO2-uitstoot te berekenen. Dat gebeurt automatisch op basis van het werkelijke aantal gereden kilometers dat u invult. Hier moet elk jaar een rapportage van worden aangeleverd.
2. Vanaf wanneer gaat het in?
De rapportageverplichting zou eigenlijk op 1 januari 2024 ingaan, maar is met 6 maanden uitgesteld. De eerste keer dat u rapporteert, gaat het dus alleen om de gegevens van de tweede helft van dat jaar. Dit moet u uiterlijk 30 juni 2025 insturen. Het is natuurlijk wel verstandig om eerder al te beginnen met het registreren, dan bent u voor de komende tijd alvast goed voorbereid!
3. Welke gegevens moet ik aanleveren?
Het gaat om de geschatte gereden kilometers van uw personeel, onderverdeeld in het soort vervoermiddel (auto, openbaar vervoer, fiets of lopend) en type mobiliteit (dus woon-werkmobiliteit en zakelijke mobiliteit). Hieronder een voorbeeld van wat in de rapportage moet staan:
- Het aantal gereisde kilometers van de werknemers in een jaar
- Het soort vervoermiddel
- Het brandstoftype
4. Hoe kan ik de gegevens indienen?
De gegevens vult u in en geeft u door via een online formulier. Het controleren en handhaven gebeurt door een regionale omgevingsdienst. In de handreiking gegevensverzameling werkgebonden personenmobiliteit (WPM) kunt u vinden welke gegevens u moet aanleveren. Dit document is te downloaden op de website van de RVO. In de handreiking staan ook tips over hoe u de gegevens verzamelt en kan indienen.
Het beheren van uw wagenpark wordt een stuk eenvoudiger met My ActivFleet. Met ons gratis online platform heeft u alle zakelijke leaseauto’s in één handig overzicht – zowel personenauto’s als bedrijfswagens.
Lees meer: My ActivFleet - software voor wagenparkbeheerders
5. Wie kan mij adviseren of helpen?
Heeft u vragen over de rapportageplicht en wat u daarvoor moet doen? Laat een expert eens met u meekijken. De wagenparkspecialisten van ActivLease gaan graag met u in gesprek en helpen bij het verzamelen van de gegevens die u nodig heeft. Ook bieden zij advies in het omlaag brengen van de CO2-footprint van uw wagenpark, bijvoorbeeld door uw benzine- en dieselauto’s te vervangen voor hybride of elektrische auto’s. Maak nu een afspraak voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek!